Forgató mechanika
A KAP lényege, hogy a kamerát különböző irányba tudjuk forgatni. Optimális esetben 2 tengely mentén forgatva tetszőleges célpontot lefényképezhetünk. Ebben a cikkben egy egyszerű DC motoros mechanikát mutatok be, illetve kettőt, bár a működésik hasonló.
Mindkettő alapja egy szervóból átalakított DC motoros fogaskerekes meghajtás. A motorra csak egy rövid impulzus idejéig kell kapcsolni feszültséget, mert az áttételek ellenére is gyorsan forog. Az impulzus hossza határozza meg az elfordulás mértékét. Erről majd a következő cikkben írok.
A szervómotor tengelyére közvetlenül nem célszerű szerelni a KAP-ot, mert azt csak egy pici csavarral lehet rögzíteni, és könnyen kiszakadhat. Ezért kell valamilyen „hajtást” kitalálni, hogy a terhelés ne a motoron legyen.
Itt is a fém szerelvényeket a könnyű, és erős küszöbprofilból vágtam ki. Ezeket a barkácsboltokban könnyen beszerezhetjük. Legjobban az „L” keresztmetszetű használható. Ezek könnyűek, erősek, és jól hajlíthatók. Csak arra kell vigyázni, hogy többszöri hajlítgatásnál eltörhetnek. Eddig minden KAP vázát ebből az anyagból készítettem.
Fogaskerekeket, tárcsákat, szíjakat régi DVD, vagy CD meghajtóból szedtem ki. A tálcát mozgató mechanikában találunk megfelelő alkatrészeket.
Szíjhajtásos megoldás
Nagyon primitív megoldás, ennek ellenére jól működik, és könnyű javítani, ha valami sérül. A fém váz egy 12-13 cm hosszú 1,5-2 cm széles lapból készült. Satuban hajlítottam meg, majd fából levágtam egy megfelelő magasságú betétet, amit az „U” alakú rész közé szorítottam. Ezután állványos fúrógéppel függőlegesen átfúrta 4 mm-es fúróval az egészet. A fa azért kell, hogy ne görbüljön meg a felső fémrész. Ebbe jön a 60 mm hosszú M4-es csavar, mint tengely. Felül két anya és egy rugós alátét közé szorosan rögzítettem egy kb. 20 mm átmérőjű tárcsát. A csavar kicsit fel-le mozogjon a furatokban, és könnyen elforduljon.
A szervóra csavaroztam egy kisebb tárcsát, és felraktam a szíjat, amit szintén DVD-ből szedtem ki. Ezután jelöltem meg a szervót rögzítő M3-as csavarok helyét a fémvázon. A 3-as furatokat valószínűleg tűreszelővel oválisra kell reszelni, hogy feszeszre tudjuk húzni a hajtásszíjat.
A két M3-as csavar alul annyira kilóg, hogy oda lehet majd csavarozni a kamerát tartó keretet, és az elektronikát, akkut. Felül az M4-es csavarra szárnyasanyával szoktam rögzíteni a rudazatot, ami a zsinórra csatlakozik.
Fogaskerekes megoldás
Ez egy korábbi megoldás, és sokkal összetetteb. A tengely itt is M4-es csavar, de a „csapágyazás” egy elektronikában használt banándugó hüvelye. A műanyag részeket leszedtem, és csak a fém hüvelyt hasznáktam. Egy kicsit jobban megtámasztja a tengelyt. A motor szintén átalakított szervó.